“Ik weet mijn wachtwoord niet meer. Kunt u mij helpen?” Deze vraag wordt regelmatig aan de helpdeskmedewerkers of ICT-monteurs van SKV gesteld. Als het om wachtwoorden van diensten gaat die niet door SKV worden geleverd is het antwoord dat onze abonnees dan steevast krijgen: “Nee, dat doen wij niet.”
Als het gaat om inloggegevens van diensten die wel door SKV geleverd worden kunnen we wel helpen, maar niet telefonisch. Iedereen die opnieuw inloggegevens aanvraagt krijgt die per brief thuis gestuurd.
In dit artikel leggen we graag uit waarom wij zo zorgvuldig om gaan met uw persoonsgegevens.
Sommige abonnees zijn teleurgesteld na zo’n reactie van onze helpdesk of monteur. Ze vinden het klantonvriendelijk. Tot op zekere hoogte begrijpen we dat. U wilt als klant graag geholpen worden. En onze helpdesk wil als het even kan ook graag helpen. Maar helaas mag dat niet altijd. We moeten ons aan de wet houden.
Wellicht hebt u meegekregen dat er sinds 25 mei 2018 een nieuwe privacywet van kracht is geworden in heel Europa. De Algemene Verordening Gegevensbescherming, kortweg AVG. Deze wet bepaalt dat iedereen zeer zorgvuldig moet omgaan met persoonsgegevens. Wachtwoorden horen daar bij.
Digitale Doolhof over cybercrime
De omroep BNNVARA stond zaterdag 2 juni 2018 met het programma KASSA XL Het Digitale Doolhof uitgebreid stil bij de risico’s van cybercrime en identiteitsdiefstal. Er werden ontroerende, schokkende verhalen getoond van mensen die in de problemen zijn gekomen door diefstal van identiteitsgegevens via internet.
Wij raden onze abonnees die dit programma nog niet gezien hebben het alsnog te gaan bekijken via de website van NPO . Het programma bewijst hoe belangrijk het is dat we allemaal zeer zorgvuldig met onze online gegevens omgaan. Wachtwoorden zijn op internet voor cybercriminelen de sleutel naar uw persoonsgegevens waarmee zij op uw naam aankopen kunnen doen. Een huis kunnen huren en daar vervolgens een illegale hennepkwekerij in kunnen beginnen, waarvoor u opdraait als die kwekerij wordt opgerold. Met alle gevolgen van dien.
In de huid van de cybercrimineel
Presentatrice Brecht van Hulten van BNNVARA Kassa XL kruipt in de huid van een cybercrimineel en probeert iemands identiteitsgegevens te hacken door een medewerker van een helpdesk te misleiden. Ze speelt in op zijn emotie en laat via haar computer op de achtergrond het geluid van een huilende baby horen.
De helpdeskmedewerker geeft uiteindelijk de inloggegevens van iemand anders – in dit geval de collega van Brecht – aan Brecht. Hij overtreedt daarmee de AVG en brengt in feite een andere persoon daarmee in gevaar. Als u dit fragment hebt gezien weet u waarom helpdeskmedewerkers van SKV nooit via de telefoon inloggegevens verstrekken en ook niet meehelpen aan het resetten van inloggegevens van externe diensten, als ze dat al zouden kunnen. Het hele programma kunt u via de site van NPO zien of onderin dit artikel.
Wat als je online identiteit is gestolen?
Hoe is het als je identiteit gestolen wordt, als de computersystemen van de overheid volkomen automatisch je een schuld van 60 duizend euro bezorgen? Waar kan je dan terecht, wie helpt je dan? Kassa laat zien dat alleen je wachtwoord goed beschermen niet genoeg is. Kassa helpt je de boeven beter te herkennen.